Clubavond met oud sportjournalist Dick Heuvelman.

Voor de clubavond hadden we dit keer oud sportjournalist Dick Heuvelman van DvhN uitgenodigd, in cultuurpodium VanSlag, om te vertellen hoe hij het voor elkaar had gekregen de Ronde van Italy in Groningen te laten starten. Heuvelman is een wielerliefhebber in hart en nieren aangemoedigd door de populariteit van de Tour de France waarin toentertijd Nederlandse wielrenners als Wout Wagtmans en Wim van Est reden. In 1997 lanceerde hij het plan de start van de Giro naar Groningen te halen. De Tour de France was al vier keer in Nederland gestart en zou veel te duur zijn. Toen Heuvelman naar de sportwethouder van Groningen stapte met zijn plan kreeg hij te horen dat dat niet zou gaan lukken. Volgens Heuvelman is er veel mogelijk wanneer je ergens in geloofd. Je moet een lange adem hebben en veel hobbels overwinnen. In het jaar 2002 zou de start van de Giro in Groningen moeten plaatsvinden. Dat jaar was de invoering van de euro en  de 330ste verjaardag van het Gronings Ontzet. Dat leek hem een leuke aanleiding. Heuvelman kreeg steeds meer steunbetuigingen. Hij reisde met een delegatie naar Milaan toen daar het routeschema van de Giro’98 werd gepresenteerd. De Nederlandse voorzitter Verbruggen van de internationale wielrenunie en voorzitter Atsma van de nationale wielerbond vergezelden hem onder andere. Men liet het geplande routeschema zien. Het Waagcomplex en het Groninger museum zijn door Italiaanse architecten ontworpen. Heuvelman bedacht dat het geen kwaad kon dit te vermelden aan het Italiaanse gezelschap. Giro-directeur Castellano kreeg serieuze belangstelling voor de Groningse plannen. In Nederland was wielercommentator Mart Smeets volgens Heuvelman helemaal niet enthousiast. Smeets was van mening dat die Noorderlingen dat toch niet voor elkaar zouden krijgen. Dit in tegenstelling tot een andere coryfee, Jean Nelissen, die het wel zag zitten. Giro-baas Castellano werd consequent warm gehouden voor het idee om zijn wielerronde eens in Nederland te laten beginnen. De Nederlanders lieten overal hun gezicht zien. Er werd een chartervliegtuig geregeld vanaf Eelde naar Nice om de finish van Parijs-Nice bij te wonen. Ook hanteerde Heuvelman de startvlag bij een etappe van de Tirreno-Adriatico. De Italianen werden steeds enthousiaster. Met name de grote directeur van de sportkrant met het roze papier, Gazetta Dello Sport, die erg belangrijk was. Wielrennen is van oorsprong een katholieke sport. Heuvelman zorgde ervoor dat bisschop Eijk regelde dat de Groningse delegatie op audiëntie bij de paus kon. De bisschop van Groningen was niet erg geliefd. Zo kon er weer positiever over hem gedacht worden. Door velen werd lang geschamperd en gelachen over het initiatief van Dick Heuvelman om de ronde van Italië naar het noorden van Nederland te halen. Heuvelman zag zijn inspanningen beloond worden. Op zaterdag 11 mei 2002 werd zijn droom werkelijkheid en ging Gironingen van start waarbij de stad roze kleurde.

Na de pauze vertelde Heuvelman over zijn jongste plan. Het WK Wegwielrennen 2023 in de provincies Groningen en Drenthe. Ook nu zijn er vele hobbels te overwinnen. De KNWU was eerst niet enthousiast. Jullie hebben geen Cauberg in het Noorden was hun argument. Volgens Heuvelman kan dat geen belemmering zijn. De sprinters onder de renners moeten ook een keer een kans krijgen. Doha en Kopenhagen waren ook vlakke koersen. En, zo zei hij vol trots, wij hebben de Kielsterachterweg, de flanken van de Hondsrug en wind zodat je een waaierkoers krijgt. Het zijn de renners zelf die de koers maken volgens Heuvelman. Het TT-circuit moet start- en finish plaats van de etappes worden. Veel faciliteiten zijn daar al aanwezig zodat hiervoor geen extra kosten nodig zijn. Heuvelman heeft al contact gehad met TT-voorzitter Arjan Bos die hij al kende uit de tijd toen zijn vader de TVM wielerploeg sponsorde. De Stichting Cycling Championships Northern Netherlands houdt zich bezig met de organisatie van het WK 2023. Voormalig schaatsster Renate Groenewold en Mieke Zijl doen hiervoor veel werk. Heuvelman is er in de loop van de tijd achter gekomen dat je bepaalde zaken beter aan vrouwen kunt overlaten. De organisatie kost veel geld, circa 15 miljoen euro. Daar krijg je veel voor terug is zijn veronderstelling. De beelden gaan de hele wereld over. Promotie voor Noord-Nederland gedurende acht dagen die het evenement duurt. Dick Heuvelman ziet het helemaal zitten. Rond tien uur kwam er een einde aan het ‘Avondje Dick Heuvelman’.

Na nog een slok en hap kon iedereen terugzien op een geslaagde avond.

Klik op een foto voor een vergroting.